Dagbok

Stallets dagbok

En del regn idag, det småduggade till och från under i stort sett hela dagen med lite kortare uppehåll och plusgraderna hänger kvar. Redan på förhand var det alltså en del frågetecken kring hur banan skulle ha klarat vädret. 
Fredrik, som fortfarande är jetlaggad sedan sin semester, var återigen på plats tidigt och red första turen ensam kl 6.30 (under den tiden mockar vi och gör klart stallet), han och Haweswater var ute och testade banan. Den var lite geggig och hade en del mindre ojämnheter som jag inte direkt gillade även om det kanske inte var någon riktig fara.
Min plan blev att avvakta till första harvningen 7.30 och kontrollera banan igen innan nästa tur reds. Efter nästa harvning kändes banan klart jämnare när man gick på den, men också klart blötare. Att inspektera den till fots som jag gör är en sak, men det är först när man rider på den som man fullt ut kan känna om den är okej eller inte. 
Så nästa tur skickades ut och det var Space Dragon (med Maria Neil), Himalaya (med Fredrik), Light Treading (med Tobias) och High Max (med Amanda). Normalt sett travar de först och går sedan en canter på rakbanan, travar tillbaka och därefter ytterligare en canter. När de kom travande tillbaka efter första canterrundan var ingen särskilt imponerad över banan, den var alltför blöt och geggig. Jag inspekterar i stort sett alltid ganska i början av bansträckningen, vilket är nära vårt stall och där tyckte de att den var okej, men längre ner hade den börjat släppa mer och mer.
Vi tog då beslutet att de fick trava en runda till istället för ytterligare en canter. Övriga turer för dagen reds runt området som var sandat och det var trav som gällde. Banan har ändå klarat väderomslaget bra denna vecka fram till idag, men man får tänka på att det är mycket snö och is i den som ska smälta bort.
Klockan tolv lämnade jag stallet för det här mötet som hölls uppe på restaurangen i läktarbyggnaden och redan när jag kom körande med bilen så var det lätt att se att intresset för mötet var minst sagt stort, det var verkligen parkerade bilar precis överallt. Det finns säkert någon mer exakt siffra på hur många som var där, men jag gissar på att det inte var så himla långt ifrån 100-talet personer. Det är väldigt glädjande att så här många tar sig tid en lördag, det visar ju att det finns ett stort engagemang. 
Mötet var satt till att hålla på i två timmar, men tog närmare 2,5 timme. Det var VD Fredrik Reuterskiöld som svarade på frågor som var inskickade i förväg och det uppkom också en hel del frågor runt dessa.
Mycket bra moderator var Louis De Geer, han upprättade vilken ordning folk fick fråga, han såg till att det inte blev för långrandigt och han satte stopp när det kändes som att ämnet var uttömt och klart. Han var lugn men bestämd och det gjorde att det blev ett bra upplägg på mötet så enligt mitt tycke var han ovärderlig för att det här skulle bli bra.
Det var många intressanta och viktiga saker som togs upp, skulle jag redovisa allt här så skulle det nog bli lite väl långt... Stockholms Galoppsällskap kommer ut med någon mer detaljerad rapport sedan, det fanns också en hel del frågor som var inskickade och som inte kom med på mötet, de skulle skriftligt besvaras efteråt och publiceras.
Min åsikt är att mötet på det hela taget var mycket bra och att information är något Svensk Galopp behöver förbättra, detta var ett första steg i rätt riktning. Någon föreslog en typ av Nyhetsbrev varannan vecka vilket jag tycker skulle vara en utmärkt idé. Kommmunikation och information är viktigt för att undvika onödiga spekulationer och konspirationsteorier samt kan bidra till en ökad förståelse.
Frågan som inledde mötet var Vintergaloppen, om banan fungerar för det vilket den enligt VD inte gör. Det gav ju inte en toppenstart direkt, här tror jag många med rätta blev upprörda.
För mig känns inte frågan utredd än, enligt banbyggaren är inte banan gjord för att saltas på för då skulle det varit grövre sand och en mycket mindre dosering i svängarna. Det borde utredas betydligt mer, stämmer verkligen detta och i så fall vem beställde då hur banan skulle läggas? Man kan inte bara acceptera att en person säger så utan då får man ta in fler experter som kontrollerar banan och kommer med utlåtanden. Detta bör göras så snabbt som möjligt för att ha ett bra beslutsunderlag för hur tävlande på vintern framöver ska gå till. 
Efter det blev det ändå många bra nyheter om saker som är på gång, bl a den hinderbana som byggs på innerplan som då kommer bli en gräsbana som vi kommer kunna använda för träning. Den banan kommer vara ett mycket starkt komplement för oss tränare att kunna preparera hästar till lopp på en skonsam och mer sviktande gräsbana. Jag tror det hade varit svårt för de flesta att acceptera att det läggs så pass mycket pengar på en hinderbana när det knappt finns några hinderhästar, men blir det också en träningsbana så kan det vända opinionen från minus till plus.
Överhuvudtaget blev det ett bra möte där många nog fick en helt annan insikt i hur det fungerar och att det finns många nya spännande saker som kommer inom kort.
Jag tror det var oerhört viktigt och positivt att avhålla det här mötet och de jag pratade med efteråt tyckte detsamma. Sedan finns det alltid enskilda frågor man inte är nöjd med, men på det hela taget tror jag det här var väldigt nyttigt och bra. 
Önskar nu alla en fortsatt trevlig helg!

 

 

Aktuellt

  • Andelar i nya hästar +

    Är du intresserad av att vara med som delägare i en häst? Vi har flera olika möjligheter beroende på vad Du är intresserad av, både större och mindre andelar. Främst satsar vi på köp av yngre hästar med sikte mot de större loppen. Vill du prova på med en mindre andel i en häst som redan är etablerad så har vi även enstaka andelar i äldre starthästar.
    Vill du veta mer om vårt upplägg så kan du också läsa här på sidan under Bli Hästägare.

    Välkommen att kontakta Caroline via mail eller telefon för mer info!

    Läs mer             Kontakta oss

  • 1
  • "Hos oss är det viktigt att alla känner sig delaktiga. Att ägarna får information om sina hästar är A och O"
    Caroline Malmborg Tränare
  • 1